AktualityKulturaVideo

Deník GymNP ve zpravodajství České televize

Zveřejněno s laskavým svolením ČT

Zpravodajství ČT

Uč se, vnímej, nasávej, čerpej, užívej. I tak by se dala shrnout poučka, vyplývající z prázdninové návštěvy veřejnoprávní televize. K půlročnímu výročí svého provozu obdržel Deník GymNP ojedinělou nabídku.

19. 8. 2019 | Deník GymNP přijal vzácné pozvání k návštěvě budovy zpravodajství ČT. Je nám umožněno nahlédnout pod pokličku tvorby profesionální žurnalistiky, zároveň sledovat přímé vysílání zpravodajských relací z pohledu realizačního týmu. Milou průvodkyní se nám stala Barbora Černošková, moderátorka pořadu Branky, Body, Vteřiny (BBV) a sportovní redaktorka ČT, která nám poodhalila tajemství mediálního světa a zajistila možnost pozorovat jej z lehce pozoruhodnější perspektivy. V její společnosti nám dnes Kavčí hory nabízejí šanci obejít příslušné redakce, sledovat experty svého oboru při přípravě vysílání a zjistit, jak konkrétně funguje česká novinařina par excellence od myšlenky po výsledný produkt.

Objekt televizních novin

Při zaevidování na vrátnici nás vítá útulný vestibul v čele s naším okouzlujícím charismatickým doprovodem – Barborou. Prostor se naskytl i na to nejdůležitější, vznést nespočet dotazů, na něž Barbora ochotně odpovídá, zároveň přidává nepřeberné množství zajímavých rad. Po absolvování úvodní exkurze, která nás seznámila se zázemím, sestupujeme kamsi do sklepních prostor. Otevřel se před námi suterén snů (nejen) každého audiovizuálního novináře. Návštěva se týká celého studiového komplexu, který zajišťuje kompletaci každé zpravodajské relace podle bodového scénáře. Tedy zvukovou a obrazovou režii, zvukovou hlasatelnu i samotná studia. Zde se odehrává všechno. Teď a tady. „Za patnáct… za deset… za pět…mluv!, „ hlásí moderátorovi režisér do ucha. Začíná produkce továrny na informace.

Je 19:00, čas Událostí. Jakub Železný a Michal Kubal jsou na svém místě ve studiu 8, obklopeni zeleným klíčovacím pozadím. Během sekundy přepínají do svého vysoce formálního já. „Jedeme živě“. My sledujeme dění částečně z režie, částečně přímo ze studia. Pravdou je, že nedokážu posoudit, která z variant byla silnějším zážitkem.

„Brány“, jak sportovní relaci v ČT slangově nazývají, se vysílají rovněž živě. S časovou rezervou ještě před předávkou mezi Událostmi a BBV míříme přímo do studia 8, aby moderátorce neutekla žádná nová zpráva. 1:13 „Obvykle se dobíhá na poslední chvíli, nebylo by to poprvé ani naposledy, kdyby moderátor nesprintoval a na místo činu se v okamžik on air nedostavil udýchaný.“

Studio 8 – virtuální studio zpravodajství ČT, zelené pozadí pro virtuální trik používaný v pořadu Události, BBV, atd…  Všechny kamery jsou vybaveny pohybovými senzory napojenými na počítač, který každý pohyb vyhodnocuje a přizpůsobuje pozadí tak, aby divák sledoval moderátora v „reálném“ trojrozměrném studiu. Studio musí být správně nasvíceno – zásluhu za to nese zář reflektorů pro ostrý kontrast mezi moderátorem a pozadím, které se generuje v reálném čase. Zrovna tak pohybové senzory kamer, zaoblené rohy pro neviditelný přechod mezi zemí a stěnou, aby se v rozích neschovaly stíny, nekomplikovaly nasvícení a ostrost záběru pro kódování.

Živý přenos Událostí, BBV, Událostí v kultuře, 90’ ČT24, Studia sport… – to vše během pár hodin jednoho srpnového večera. Onen profesionální výsledek, na který jsme zvyklí z obrazovek, ve skutečnosti skrývá obrovské úsilí početného týmu.

 Co za tím vším stojí? A hlavně kdo?

„Naše branže je zvláštní, uspět v ní není snadné. Za vším stojí tvrdá práce, která se jako jediná nedá zpochybnit. A vášeň, ta nesmí vyprchat.„

Na sérii rozličných otázek se nám naskytla mnohdy překvapivá odpověď. Překvapivé byly nejen prostory, technika, nabyté bodové scénáře a redakční systém s časovým plánem, ale především snad všichni zaměstnanci, znalci, odborníci.

  • zkušení kameramani, vytrvalí nadšenci za střihačským pultem (s několikahodinovým obrazovým a zvukovým materiálem a úkolem zhotovit krátký zpravodajský šot. A kdy výsledek odevzdat? Funguje zde něco jako deadline? Odpověď zní: „Radši se neptejte“ = téměř bez uzávěrky)
  • kouzelnice z maskérny (ty mají mimochodem za úkol vlasy sčesat tak dokonale, aby na povrchu nebyla sebemenší mezera. To vše kvůli technologii „klíčování na zelenou“ z kamer, jejich špatné nastylování by mohlo ohrozit jeho kvalitu virtuálního pozadí v přenosu)
  • a z kostymérny. Každý moderátor má svůj šatník s několika desítkami modelů. Použitý oděv se vždy posune na konec, dokud na něj opět nepřijde řada, s očíslováním jsou prý problémy, jede se po starém, osvědčeném a praktickém

Všimli jste si, že moderátoři celého zpravodajského bloku jsou barevně sladěni? I to je zásluha kostymérek, které pečlivě vybírají jednotlivé modely. I při rychlých předávkách z jednoho vysílání do druhého nesmí divákovi rozhodit pohled oku nelahodící kombinace barev. Jakubova a Michalova kravata v harmonii s bordó šaty Barbory Černoškové jsou toho zářným učebnicovým příkladem.

Kdo ale vítězí pro mě? Především ostřílení moderátoři, ti si získali můj obdiv. Ti, kteří se během předtočené reportáže ocitli a vtipkovali v režii, poté na vstup opět doběhli do studia. Jakoby nic. Neskutečné. Při pomyšlení, že jedete živě, mně by asi zkameněly nohy ihned. Na svižnou procházku do režie bych se úplně necítila. Co vy?

Následují Události v kultuře, na chodbě je připraven dnešní host, jímž byla extravagantní Dagmar Pecková, přední operní pěvkyně typická pro svůj žánrový rozptyl. Tato chodba skýtá útočiště a zároveň je čekárnou pro řadu významných osobností, připravených na svůj živý vstup.

Jedeme „až“ za minutu.

Svítí „on air“, blikne červená na kamerách, režie je připravena, moderátorka v oslnění reflektorů na svém místě. Návykový adrenalin a obvyklých 30°C zrovna tak.

Minutu před zahájením se toho však dá stihnout kvantum. Což o to. Jenže legenda praví, že kvůli výsledku sportovního utkání si účastníci se hrou nepospíší, aby jej televizi stihli oznámit dříve než v 19:50 (začátkem pořadu BBV). Pokud tak stihnou učinit v průběhu pořadu, přichází na řadu improvizace. A je na zkušenostech, umění moderátorky a schopnostech režiséra, jak se s touto ošemetnou situací dokáží vypořádat. Aktuální zprávu je třeba zpracovat a připravit k vysílání do několika vteřin po obdržení. A to i minutu před zahájením vysílání.

Vtipné je, jakou změnu teď zaznamenalo moje sledování Událostí, BBV a dalších pořadů po této návštěvě. Sledujete každý detail, tušíte, jaké grimasy se objeví na tváři moderátorů po zhasnutí červené na kameře, jak se asi baví lidé za kamerou, kde při Událostech v mezičase pobíhá Jakub, koho tentokrát v obrazové režii imitují a jak teď asi parodují nedostatky jednotlivých reportáží.


Studiová režie, monitorová stěna, pult a jeho obsluha, přibližně 10 zaměstnanců. Každý odpovídá za dílčí aspekty – živé vstupy z exteriérů, předtočené příspěvky redaktorů ze serveru, grafický editor – předěly, jmenovky, časomíra, sestavy, kurzy, tabulky. Uprostřed dva centrální monitory – realita a zpožděný obraz, který vidí diváci u obrazovek kvůli přenosu signálu přes družice.
Tomáš Drahoňovský pokládá otázky svým hostům v pořadu 90´ ČT24 v nově zrekonstruovaném studiu.

Tolik z našeho přeletu nad Kavčím hnízdem. Děkujeme Barboře, která se nás s ochotou její vlastní ujala za přínosný večer, silný zážitek, na který budeme s jistotou ještě dlouho vzpomínat. Přejeme, aby pro ni byla její práce stále tak zajímavá, a aby se její úsměv už nikdy nevytratil z tváře.

# denikgymnp

Kvůli zvuku závěrky fotoaparátu a vibracím se nesmělo ve studiích fotit ani natáčet. Většina záběrů je proto pořízena pouze mobilními zařízeními.

Ohodnotit článek
Průměrné hodnocení: 4.9

2 komentáře: „Deník GymNP ve zpravodajství České televize

  • Chcete zažít také takovou jedinenčnou exkurzi jako naše šéfredaktorka Míša? Můžete! Stačí vstoupit do nového ročníku Přírodovědné ligy! Právě do České televize totiž v dubnu 2020 zamíří naše exkurze.

    Reagovat
  • Míšo, úžasný článek a skvělá zkušenost. Příště CNN?

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *