Psychika v karanténě

Situace ohledně nemoci Covid-19 působí na lidskou mysl spíše negativně.  Což je logické, protože většina lidí má strach z neznámého, a to tato situace je. Je to  velký nápor na naši psychiku, a proto se Vám tímto článkem budu snažit pár věcí doporučit, podělit se o vlastní zkušenosti a poradit, jak se z tohoto období jednoduše psychicky nezhroutit, samozřejmě s trochou ironie a nadsázky. 

Představa vs. realita:

Již druhý měsíc v karanténě se na téměř všech lidech značně podepsal. Upřímně, když karanténa začala, tak jsem si ji představovala opravdu pohádkově. Možnost být celé týdny doma, válet se v posteli, koukat na seriály, mít nonstop přístup k jídlu…zkrátka takový splněný sen každého teenagera. No…. realita byla alespoň u mě trochu jiná. Jelikož mám mladšího bratra, tak se ze mě občas stala kuchařka, uklízečka a učitelka v jednom,  a k tomu všemu ještě zvládat vlastní školu…to se na vaší psychice  podepíše velmi brzy. 

Proto se vlastně ani nedivím, že během karantény byl zaznamenán nárust úzkostí a depresí.  

A abyste do tohoto nárustu nespadali za chvíli i vy sami, je dobré řídit se následujícími tipy: navyknout si na určitou rutinu a udělat si ve věcech větší pořádek a řád, mít dostatek fyzické aktivity, ale zároveň si dopřávat i mentální odpočinek. Zkrátka si říct, že když jeden den neděláte vůbec nic a necítíte se dvakrát nejlépe a druhý den jste produktivní a máte energie na rozdávání, je to naprosto v pořádku. Ale nejdůležitější věcí je naučit se vycházet s lidmi, se kterými jste v této izolaci od okolního světa. A to může být ještě složitější než odevzdávat všechny úkoly do školy v termínu. Protože stačí týden s vašimi sourozenci a už je nemůžete vystát, jelikož neustále dávají najevo, jak se nudí. Začala jsem se tedy řídit větou, cituji:  „Je dobré stanovit pravidla i povinnosti dětem, které jsou doma a nechodí do školy. Dát jim i úkoly, ne se je jen snažit zabavit.“  No když jsem svým bratrům řekla, že mají za úkol pomoct mi s nádobím nebo jít hned spát, tak nereagovali moc vděčně… řekli, ať si jdu spát sama, a nádobí uklízeli rychlostí šneka… ale věřím, že někteří z vás se s tímto doporučením popasujete lépe. 

Jsem na tom špatně, nebo ne? 

Na internetu teď najdete opravdu hodně testů,  které uvádí, jak na sobě či na ostatních poznat úzkost či depresi. Pojďme si tedy jeden takový zkusit. 

Volejte nonstop linku psychické pomoci, pokud některý z níže uvedených bodů popisuje váš stav:

  • bojím se, že ublížím sobě či druhým

No, u mých začátků vaření a pečení byla dost velká šance, že ublížím sobě nebo těm, kteří budou blízko trouby či sporáku, takže odškrtnuto.

  • mám silné obavy o svůj život

Ano, to mám, protože vtípky mých dvou sourozenců jsou vzhledem k situaci čím dál horší a nebezpečnější… schovaný zvonící budík v mém pokoji v nekřesťanskou hodinu ráno je dle mého názoru sakra kruté. – odškrtnuto

  • myslím, že se zblázním

Asi jako každý z nás měl v době karantény nějakou slabší chvilku, kdy si tohle řekl. Já nejsem výjimkou…    – odškrtnuto

  • slyším hlasy či mám vidiny

Tento bod se mě překvapivě netýká. 

  • mám silné zdravotní potíže

Jestli se za silnou zdravotní potíž dá považovat časté nutkání jíst sladká a slaná jídla, neschopnost vstávat dříve než v 9 hodin nebo pocit zhrození a bezmoci, když otevřete školní mail v pondělí ráno, tak ano mám.   – odškrtnuto

  • nacházím se v nebezpečné situaci

Mí dva bratři v mém pokoji, to je přímo život ohrožující situace.  – odškrtnuto

  • úzkost, stres a nejistota ohledně dalšího vývoje situace

Vždy, když si čtu Blesk.    – odškrtnuto

  • vztahy s blízkými lidmi, vystavené nestandardní situaci

Přes občasnou alergickou reakci na rodiče jsou vztahy v pořádku.

  • obavy ze ztráty práce, finančních problémů

Naštěstí se mě ztráta práce netýká a finanční problémy vzhledem k zavřeným obchodním centrům a kinům taktéž ne.

  • problémy adaptovat se na novou denní rutinu

Vůbec ne! 

  • pocity bezmoci 

Neboli když se snažím mému bratrovi vysvětlit slovní druhy.   – odškrtnuto

  • strach o své zdraví 

Strach o své zdraví mám v případě, že jídlo či pití chystal bratr.  – odškrtnuto

  • izolace a samota

Ve světě internetu se dá společenský kontakt celkem zvládat přes volání či psaní. Navíc občasné srazy jsou dle mého názoru v pořádku, takže samotou nijak netrpím.

Celkové skóre osm bodů ze třinácti, takže bych měla volat psychickou pomoc. Ale snad to se mnou nebude tak zlé :-).

Co ovlivňuje psychiku nejvíce? :

Jednoznačně média. 

Jen si to vybavte, když se má mluvit o této nemoci v televizi, tak je v podtextu většinou přímo hororová hudba spojená s hrůzostrašnými fotkami. Moderátorka hlásí počet nakažených, počet zemřelých, uzdravených, kdo kde umřel, v jakém městě je situace nejvážnější apod. Vůbec se tedy nedivím, že psychika většiny lidí jde raketově dolů. Proto doporučuji zpracovávat informace s rozumem a především z ověřených zdrojů!  

Z problému na problém:

„Až dvě třetiny případů domácího násilí v Česku jsou spojeny s alkoholem,“

„Až 70 procent žen uvádí, že pokud se jejich manžel opíjí jednou, dvakrát i víckrát týdně, měly zkušenost s domácím násilím.“

,,Prodej alkoholu v posledních třech týdnech roste. “

Je nutné si říct, že situace v karanténě může být opravdu vážná. Jelikož jste zcela izolováni od ostatních a jste pouze s rodinou, může docházet k domácímu násilí. To je problém, který je více než aktuální, protože počty obětí domácího násilí se zvyšují. Pokud tedy něco takového nedejbože zažíváte, rozhodně se nebojte a začněte to řešit. Existuje spousta bezplatných linek, na které se můžete v případě nouze obrátit.

  • Linka první psychické pomoci – nonstop – 116 123
  • Bílý kruh bezpečí – pro lidi ohrožené domácím násilím – nonstop – 116 006
  • Anonymní linka důvěry pro lidi ohrožené alkoholem a jejich rodiny – čtvrtek 8.00–22.00 – 724 307 775

Konec dobrý – všechno dobré:

Doufám, že většina z vás je na tom s psychikou v karanténě co nejlépe a snažíte se tento ,,volný čas” maximálně využít, protože až to všechno skončí, můžete z karantény vyjít jako docela nový člověk s nově nabytými zkušenostmi 🙂

Ohodnotit článek
Průměrné hodnocení: 4

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *